Arkiv för kategori ‘Marknadsföring’

Google som adressfält

tisdag, 1 september, 2009

Av någon anledning är det omåttligt populärt att skriva in webbadresser eller bara hemsidors namn i Google istället för att använda adressfältet och surfa in den vanliga vägen.

Webbplatser som varit med ett tag och kunnat bygga upp ett varumärke märker detta i besöksstatistiken där olika varianter och felstavningar av varumärket ofta ligger i topp bland Googlesökningar som genererat besök.

Det finns därför två siffror i besöksstatistiken som kan visa på hur väl du lyckats bygga ditt varumärke, den direkta trafiken där besökare skrivit in adressen till din sida direkt i adressfältet samt googlingar på sidans namn.

Miniatlas i google

Glädjande nog har jag de senaste veckorna börjat se allt fler och fler besökare som kommit in på Miniatlas från Google efter att ha sökt på just miniatlas eller miniatlas.se, vilket tyder på att namnet har börjat fasta här och var. Samtidigt har även den direkta trafiken långsamt börjat öka. Inom några veckor räknar jag med att miniatlas kommer vara den vanligaste söktermen för att hitta hit, tätt följd av miniatlas.se.

Detta fenomen blir extra starkt på just Miniatlas då sökmotortrafiken till siten kommer från en mängd olika sökord (så kallade long tail sökningar) istället för från några enskillda populära fraser.

Litet test med AdSense på Miniatlas

söndag, 30 augusti, 2009

Under några veckor framöver kommer jag köra ett litet test med AdSense på Miniatlas under översiktssidorna för länder och städer. Tanken är att experimentera med hur väl en sådan enhet konverterar och sedan kunna använda denna data i utvecklingen av nästa version av webbplatsen.

Exempel på en AdSense-enhet (på översiktssidan för Paris)

Exempel på en AdSense-enhet (Paris)

Planen är i dagsläget inte att finansiera den framtida Miniatlas med annonser, istället skulle jag vilja använda ett flertal olika intäktskällor där kravet är att en intäktskälla även ska tillföra någon form av värde till besökaren. Ett sådant värde kan t.ex. vara att hjälpa denne att hitta det billigaste hotellet på en viss destination. Helt fri från annonser kommer Miniatlas dock inte vara.

Tyvärr får man enligt Googles programpolicy för AdSense inte dela med sig av klickfrekvenser eller annan statistik (punkt 7.b i Googles policy), varför jag inte kommer kunna dela med mig av några siffror kring experimentet här på bloggen. Vad jag däremot kommer göra här på bloggen är att utvärdera AdSense som potentiell framtida intäktskälla för Miniatlas.

Du kan se ett exempel av dessa annonser på denna översiktssida om Sverige.

Mobbad av Google

fredag, 28 augusti, 2009

Efter att ha lanserat den första versionen av Miniatlas i mitten av december kunde jag nöjt konstatera att konceptet verkade fungera, sidan uppnådde nästan 200 besökare om dagen från sökmotorerna redan i mitten av januari, och kurvan pekade stadigt uppåt.

I de sista dagarna av januari hände dock något (se bild). Något av Googles välkända filter slog in och Miniatlas slungades snabbt ner i sökresultaten för att nästintill försvinna helt. Trafiken störtdök och jag kunde bara klia mig förvånat i huvudet.

Miniatlas sökmotortrafik 26:e januari till början av februari.

Miniatlas sökmotortrafik 26:e januari till början av februari.

Jag hade själv rört sidan väldigt lite dagarna innan kraschen, men nog har jag mina misstankar om vad som hände. Under slutet av december och början av januari hade jag aktivt arbetat med att lägga in nya länder och städer i Miniatlas, detta ofta utan att texter fanns färdigskrivna. Istället resulterade detta i ett hundratal sidor med sökoptimerade rubriker och ingresser, men med väldigt lite egentlig information på. På många undersidor fanns även standardtexter, som instruktioner för hur man navigerar i kartan, som på dessa sidor blev det enda ”unika” innehållet tillsammans med en karta. Förmodligen bedömde Google att dessa sidor tillförde lite värde och valde att peta ut dem från sitt index.

Perioden efter denna krasch stod det länge stilla, men sakta men säkert började sedan Google att acceptera sidan igen, utan att några större ändringar i upplägget gjorts. I början av juni hade en del sökmotortrafik börjat dyka upp, och sedan dess ökade det långsamt fram till releasen av den nya Miniatlas som saknar de barnsjukdomar i upplägget som Miniatlas 1 led av.

Som vanligt blir detta en läxa i att inte lita för hårt på en ensam utomstående aktör för sin trafiktillväxt, att bygga upp ett så kraftigt trafikberoende från sökmotorer begränsar alltid ens rörelseutrymme på ett sätt eller annat.

Miniatlas 1, 2 och 3

torsdag, 27 augusti, 2009

Skärmdump av Miniatlas 1

Skärmdump av Miniatlas 1

Den första versionen av Miniatlas var en modifierad WordPress-installation. Manuellt fyllde jag i så många länder och städer jag bara han med och lyckades tillslut få in en skaplig mängd. Vi var två som arbetade lite löst med detta i uppstarten, jag kodade och designade medan min kollega skrev texter till länder och städer. Tanken var då att lägga fokus på lättillgängliga texter och stora kartor. Målgruppen var huvudsakligen yngre skolelever som höll på med mindre projekt i geografin.

Miniatlas 2

Den nuvarande versionen av Miniatlas är den andra i ordningen och denna gång bygger den i huvudsak på en stor databas om världens alla länder som automatiskt skapar WordPress-poster. Vid lanseringen skrev jag lite mer om detta på min blogg om affärer på internet, Webpal.

Fokus är nu flyttat från texterna mot en mer informationstät sida där aggregerat innehåll står i centrum för upplevelsen. Tanken är att ge en heltäckande överblick av ett land genom foton, kartor, väder och data. Genom detta har även målgruppen breddats och innefattar nu även besökare som håller på att planera en resa men inte helt har bestämt vart de vill åka, eller besökare som vill ha lite mer information om sitt kommande resmål.

Miniatlas 3

Miniatlas 3 är ännu i planeringsstadiet och det är arbetet med denna version du kommer kunna läsa om i denna blogg. Hela gränssnittet kommer bytas ut, WordPress plockas bort och en helt ny databas med länder och städer byggas. Det är med denna version Miniatlas ska ta steget från litet hobbyprojekt till en modern webbtjänst som slåss med Wikipedia i sökresultaten.

Välkommen att följa denna resa här på utvecklingsbloggen!