Av någon anledning är det omåttligt populärt att skriva in webbadresser eller bara hemsidors namn i Google istället för att använda adressfältet och surfa in den vanliga vägen.
Webbplatser som varit med ett tag och kunnat bygga upp ett varumärke märker detta i besöksstatistiken där olika varianter och felstavningar av varumärket ofta ligger i topp bland Googlesökningar som genererat besök.
Det finns därför två siffror i besöksstatistiken som kan visa på hur väl du lyckats bygga ditt varumärke, den direkta trafiken där besökare skrivit in adressen till din sida direkt i adressfältet samt googlingar på sidans namn.
Glädjande nog har jag de senaste veckorna börjat se allt fler och fler besökare som kommit in på Miniatlas från Google efter att ha sökt på just miniatlas eller miniatlas.se, vilket tyder på att namnet har börjat fasta här och var. Samtidigt har även den direkta trafiken långsamt börjat öka. Inom några veckor räknar jag med att miniatlas kommer vara den vanligaste söktermen för att hitta hit, tätt följd av miniatlas.se.
Detta fenomen blir extra starkt på just Miniatlas då sökmotortrafiken till siten kommer från en mängd olika sökord (så kallade long tail sökningar) istället för från några enskillda populära fraser.